vrijdag 16 januari 2009

Regen

Hola amigos,

De laatste 5 dagen regent het hier zo goed als constant. Van druilregen tot met bakken tegelijk zoals de laatste 15 uur.Nu zijn we van in Belgie wel het 1 en ander gewoon, doch hier zijn de gevolgen wel iets groter:

* Alles wordt herschapen in 1 grote modderpoel met enorme plassen. Wij leven op de 1ste verdieping van het kliniekje & slagen er zo in om onze leefruimtes nog moddervrij te houden. Ik durf me de situaties onder de golfplaten-daken niet voorstellen hier naast ons in Pojom. Het sociale leven valt volledig stil. Alle overdekte plaatsen zitten ook onder de modder en de kinderen van het dorp blijven binnen. Geen "Vamos a jugar?" meer aan onze deur, want de kaartspellen die we spelen, spelen we meestal zittend op de grond.... De mensen die toch naar buiten moeten, beschutten zich onder plastic.

* Afval: Hier verbranden we afval ook de papiertjes van het toilet , maar met die regen begint die zich al aardig op te stapelen.

* Er is enorm veel was en die was droogt niet. Onze slaapkamer hangt al vol met natte was en toch moeten het laken en de Tshirt van Aiko nog gewassen worden. (Aiko gaf deze nacht voor de 3de keer over..... maar zit ondertussen hier alweer tetterend naast mij na een ontbijt van cornflakes)

* regen = geen zon: dus minder elektriciteit.Dus slechts even de tijd om dit berichtje te plaatsen.

*De diertjes komen binnenshuis beschutting zoeken. De nachtvlinders zijn talrijker dan ooit( met enkele interessante exemplaren) en zelfs een vogeltje fluit zijn deuntjes in de nok van onze kamer.

Sinds dinsdag is er een nieuwe student geneeskunde: Sarah uit Duitsland. Vooral Valeska vindt het jammer dat Kristina nu terug naar Yalanhuitz is. Gelukkig zijn de consultaties iets rustiger.

Den typ van de winkel ruikt zaken & vraagt als ie morgen zaterdag naar Barillas ( 5uur heen en 5uur terug) gaat, wat hij voor ons kan meebrengen. Ik vertel hem dat alles van groenten welkom is en ook honig staat hoog op ons verlanglijstje want het laatste streepje choco is deze morgen via een toastje in een buikje verdwenen.Hij belooft te doen wat hij kan.

en dat is ook wat wij hier doen. Jullie reacties & emails helpen ons door de soms zware momenten en worden met volle teugen gesmaakt!

Tot schrijfs.

Rik, Aiko, Lotte, Tosca & Valeska (momenteel op consultados in een nabijgelegen dorp met het team - plaatst misschien deze middag nog enkele regen fotos op de blog)

4 opmerkingen:

martine monteyne zei

hallo lieve schatten daar,

alles wordt zo relatief als ik jullie verhalen lees...

de griepepidemie (die ook hier op bezoek is), een kapotte fietsband, geen brood in huis...

we blijven lekker warm en droog binnen en drinken een geperst appelsientje, de fietsenmaker om de hoek herstelt de band en in tpasseren brengen we een broodje mee...

en ondertussen hoor je overal "crisis" en "dalende koopkracht" en hoe slecht het hier wel gaat...

zondagskinderen als wij hebben "grote" mensen als jullie nodig om ons er even aan te herinneren...

dikke knuffel aan allemaal en zorg goed voor elkaar...

martine en co.

Unknown zei

Een krop in mijn keel als ik jullie berichten lees... Met heel veel bewondering en respect voor wat jullie daar doen en in welke omstandigheden...
Ik heb er geen woorden voor.
Veel sterkte en liefs.
Een knuffel van Yeva aan Aiko!
Groetjes,
Vanessa

Unknown zei

Hallo Tosca. Ik heb de foto's gezien van de regen.Ik hoop voor jullie dat het snel weer gedaan is. En ik heb gehoort dat je ook een aanbidder hebt. vele groetjes van mijn mama aan heel de familie. Ik hoop voor jouw dat het daar leuk is.
Vele groetjes Jowan

Jacobs-Van Coillie zei

dag allemaal,

wat een belevenis voor jullie daar, zo ver van huis in een totaal andere wereld ! Het moet echt wel hard zijn.
Als je dit leest (en zeker als je er middenin zit) besef je hoe ontzettend goed wij het hier hebben... en nog klagen we voortdurend.
Wij duimen hier zeker voor beter weer bij jullie want die modderpoel is geen pretje !
Hou jullie goed !